Як вибрати паливний фільтр
У статті:
Грубе і тонке очищення палива
Класифікація та характеристики паливних фільтрів
Конструкція фільтрувальних елементів
А якщо без фільтра...
Правильний вибір
Фільтрувальні елементи, що встановлюються в паливній системі, захищають двигун від сторонніх часток, неодмінно присутніх у тій чи іншій кількості навіть у якісному, чистому пальному, не кажучи вже про те, яким доводиться заправлятися на українських АЗС.

Сторонні домішки можуть потрапляти в пальне не тільки на етапі виробництва, а й у процесі транспортування, перекачування або зберігання. Мова не тільки про бензин і дизельне паливо - фільтрувати необхідно і газ теж.

Хоча паливний фільтр навряд чи можна віднести до складних пристроїв, проте, коли виникає необхідність заміни, питання вибору відповідного пристрою може поставити в глухий кут.

Грубе і тонке очищення палива
Щоб не помилитися, підбираючи паливний фільтр для свого автомобіля, потрібно розбиратися в призначенні, характеристиках і особливостях застосування пристрою того чи іншого типу.

По-перше, пристрої відрізняються за ступенем очищення палива - грубим, нормальним, тонким і особливо тонким. На практиці за тонкістю фільтрації найчастіше виділяють дві групи:

грубого очищення - не пропускають частинки розміром 50 мкм і більше;
тонкого очищення - не пропускають частинки розміром понад 2 мкм.

При цьому слід розрізняти номінальну й абсолютну тонкість фільтрації. Номінальна означає, що відсіюється 95 % частинок зазначеного розміру, абсолютна - не менше 98 %. Якщо, наприклад, елемент має номінальну тонкість фільтрації 5 мкм, то він затримає 95 % частинок розміром 5 мікрометрів (мікрон).

На легкових автомобілях фільтр грубого очищення, як правило, є частиною паливного модуля, що встановлюється в паливному баку. Зазвичай це сіточка на вході паливного насоса, яку рекомендується час від часу чистити.

Пристрій для тонкого очищення являє собою окремий елемент, який може розташовуватися в підкапотному просторі, під днищем або в інших місцях, залежно від конкретної моделі машини. Зазвичай саме його мають на увазі, коли говорять про паливний фільтр.

Класифікація та характеристики паливних фільтрів
За способом фільтрації можна виділити елементи з поверхневою та об'ємною адсорбцією.

У першому випадку використовуються відносно тонкі листи пористого матеріалу. Частинки домішок, чиї розміри перевищують розмір пор, не проходять крізь них і осідають на поверхні листів. Для фільтрації часто застосовується спеціальний папір, але можливі й інші варіанти - тонка повсть, синтетичні матеріали.

У пристроях з об'ємною адсорбцією матеріал також пористий, проте він товстіший, і для відсіву бруду використовують не тільки поверхню, а й внутрішні шари. Фільтрувальний елемент може являти собою пресовану керамічну крихту, дрібну деревну тирсу або нитки (котушкові фільтри).

За типом двигуна паливні фільтри діляться на 4 групи - для карбюраторних, інжекторних, дизельних моторів і агрегатів, що працюють на газоподібному паливі.

Карбюраторний двигун - найменш вимогливий до якості бензину, тому і фільтрувальні елементи для нього простіші. Вони мають затримувати домішки розміром від 15...20 мкм.

Інжекторний двигун, що працює на бензині, вимагає більш високого ступеня очищення - фільтр не повинен пропускати частинки, розмір яких перевищує 5...10 мкм.

Для дизельного палива тонкість фільтрації твердих частинок становить 5 мкм. Однак дизпаливо може містити у своєму складі також воду і парафіни. Вода погіршує займання горючої суміші в циліндрах і викликає корозію. А парафін за низької температури кристалізується і може забити фільтр. Тому у фільтрі для дизельного мотора мають бути передбачені засоби боротьби з цими домішками.

На автомобілях, оснащених газобалонним обладнанням (ГБО), система фільтрації істотно відрізняється. Спочатку в два етапи проводиться очищення пропан-бутану, який знаходиться в балоні в рідкому стані. На першому етапі паливо проходить грубу фільтрацію за допомогою сітчастого елемента. На другому етапі відбувається більш ретельне очищення в редукторі за допомогою фільтра, який через умови роботи повинен витримувати значні перепади температури. Після цього паливо вже в газоподібному стані проходить через фільтр тонкого очищення, який повинен затримувати вологу і маслянисті речовини.

За місцем розташування фільтр може бути занурювальним, наприклад, сіточка грубого очищення в паливному модулі, що занурюється в бак із пальним, і магістральним. Майже всі фільтри тонкого очищення є магістральними і розміщуються зазвичай на вході в паливну магістраль.

Іноді тонка фільтрація палива здійснюється безпосередньо в паливному насосі. Подібний варіант зустрічається, наприклад, у деяких японських автомобілях. У таких випадках самостійна заміна фільтра може виявитися великою проблемою, можливо навіть, що доведеться міняти насос у зборі.

Конструкція фільтрувальних елементів
Фільтри для очищення пального можуть мати нерозбірну конструкцію, а можуть випускатися в розбірному корпусі зі змінним картриджем. Принципової відмінності у внутрішньому устрої між ними немає.

Найпростіший пристрій мають фільтри для карбюраторних двигунів. Оскільки тиск у паливній системі відносно малий, то і вимоги до міцності корпусу теж доволі скромні - часто його зроблено з прозорого пластику, через який видно ступінь забрудненості фільтра.

Для інжекторних моторів пальне подають на форсунки під значним тиском, а отже, і корпус паливного фільтра має бути міцнішим - зазвичай його роблять із нержавійки.

Корпус, як правило, циліндричний, хоча бувають і коробки прямокутної форми. У звичайного прямоточного фільтра є два штуцери для підключення патрубків - вхідний і вихідний.

У деяких випадках може бути і третій штуцер, який використовується для відведення надлишків палива назад у бак, якщо тиск перевищує норму.

Під'єднання паливопроводів можливе як з одного боку, так і з протилежних торців циліндра. Під час під'єднання трубок не можна міняти місцями вхід і вихід. Правильний напрямок руху палива зазвичай вказано на корпусі стрілкою.

Зустрічаються також так звані фільтри, що накручуються, корпус яких має різьблення на одному з торців. Для включення в магістраль вони просто вкручуються у відповідне посадочне місце. Паливо входить через отвори, розташовані по колу циліндра, а вихід знаходиться в центрі.

Крім того, існує такий тип пристроїв, як фільтр-патрон. Він являє собою металевий циліндр, всередину якого вставляється змінний картридж. Листовий фільтрувальний елемент складається гармошкою або накручується по спіралі. Керамічний або деревний фільтрувальний елемент з об'ємним очищенням являє собою спресований брикет циліндричної форми.

Складнішу конструкцію має пристрій для очищення дизпалива. Для запобігання кристалізації води та парафінів за низької температури такі фільтри часто мають нагрівальний елемент. Таке рішення також полегшує запуск мотора взимку, коли замерзла солярка може нагадувати густий гель.

Для видалення конденсату фільтр оснащується сепаратором. Він відокремлює вологу від палива і відправляє її у відстійник, який має зливну пробку або кран.

У багатьох автомобілях на приладовій дошці є лампочка, що сигналізує про необхідність злити накопичену воду. Сигнал надлишку вологи формується датчиком води, який встановлюється у фільтрі.

А якщо без фільтра...
Можна, звісно, обійтися без очищення пального. Тільки ось далеко ви не заїдете. Вельми скоро сопла форсунок виявляться забитими брудом, що призведе до утруднення впорскування палива в циліндри. У камери згоряння потраплятиме збіднена суміш, і це негайно позначиться на роботі двигуна. Мотор дедалі гірше заводитиметься, стане глухнути, щойно ви спробуєте рушити з місця. Холостий хід буде нестійким, у русі двигун втратить потужність, смикатиметься, троїтиме, захлинатиметься, проблемою стане обгін і рух на підйомі.

Хлопання і чхання спостерігатимуться не тільки в інжекторних, а й у карбюраторних агрегатів, у яких домішки в пальному заб'ють паливні жиклери.

Бруд безперешкодно потраплятиме в камери згоряння, осідатиме на їхніх стінках і ще більше погіршуватиме процес згоряння палива. У якийсь момент співвідношення пального і повітря в суміші досягне критичного значення і займання просто припиниться.

Не виключено, що до цього справа навіть не дійде, тому що раніше станеться інша подія - паливний насос, змушений прокачувати пальне через засмічену систему, вийде з ладу через постійне перевантаження.

Підсумком стане заміна насоса, ремонт силового агрегату, чистка або заміна форсунок, паливних магістралей та інші малоприємні і витратні речі.

Вберігає від цих неприємностей невелика і не дуже дорога деталь - паливний фільтр. Однак важлива не тільки його наявність, а й своєчасна заміна. Забитий фільтр так само підвищить навантаження на паливний насос і збіднить суміш, що надходить у циліндри. А мотор відповість на це падінням потужності і нестійкою роботою.

Правильний вибір
Якщо використовуваний у вашій машині паливний фільтр має нерозбірну конструкцію, не витрачайте даремно час, намагаючись його прочистити, як це радять деякі умільці. Прийнятний результат ви не отримаєте.

Обираючи фільтр для заміни елемента, що вичерпав свій ресурс, потрібно насамперед керуватися вказівками виробника силового агрегата.

Фільтр, що купується, повинен відповідати типу двигуна вашого авто, мати конструктивну сумісність, забезпечувати таку саму пропускну спроможність і ступінь очищення (тонкість фільтрації), що й оригінальний елемент. При цьому не має принципового значення, що конкретно використовується як фільтрувальний матеріал - целюлоза, пресована тирса, поліестер або щось інше.

Найнадійніший варіант при покупці - оригінальна деталь, але її ціна може виявитися невиправдано високою. Розумною альтернативою буде придбання фільтра стороннього виробника з такими ж параметрами, як в оригіналу.

Якщо не впевнені в тому, що добре розумієте, який саме елемент вам потрібен, можете довірити вибір продавцю, назвавши йому модель і рік випуску автомобіля. Тільки купувати краще або у надійного продавця в інтернеті, наприклад, у магазині Китаєць, або в перевіреному офлайн-магазині.

Не варто занадто гнатися за дешевизною і робити покупку в сумнівному місці - легко можна нарватися на підробку, їх на автомобільному ринку дуже багато. У собівартості якісного фільтра більше половини суми витрат припадає на папір. Цим користуються недобросовісні виробники, використовуючи у своїх продуктах дешевий низькоякісний фільтрувальний матеріал або роблячи укладку занадто пухкою. У результаті користі від такого фільтра майже ніякої, а шкода може виявитися істотною. Якщо фільтрувальний папір неналежної якості, він буде погано відсівати домішки, його власні ворсинки можуть потрапляти в паливну магістраль і забивати форсунки, він може порватися під тиском і пропускати більшу частину сміття. Корпус, зроблений із дешевого пластику, може не витримати тиску і перепадів температури та лопнути.

Якщо все ж купуєте на ринку, уважно огляньте деталь, переконайтеся в тому, що якість виконання не викликає сумнівів, зверніть увагу на логотипи, маркування, упаковку.

Якщо у вас дизельний двигун, підбирати фільтр потрібно особливо ретельно. Недостатня пропускна здатність знизить можливості прокачування палива, а отже, в морозну погоду ви ризикуєте не завестися. Мала ємність відстійника для води збільшить ймовірність потрапляння вологи в мотор з усіма наслідками, що випливають. Низький ступінь очищення призведе до засмічення форсунок.

Бензинові ДВЗ з безпосереднім уприскуванням також дуже чутливі до чистоти пального. Для такого типу моторів потрібно вибирати тільки високоякісний паливний фільтр.

Якщо говорити про виробників, то найвищою якістю відрізняються німецькі фільтри HENGST, MANN і KNECHT/MAHLE. Щоправда, і ціна у них вельми чимала. Приблизно в півтора раза дешевші продукти французької фірми PURFLUX і американської DELPHI, при цьому їхня якість майже не поступається зазначеним вище німцям. Давно і добре зарекомендували себе такі виробники як CHAMPION (США) і BOSCH (Німеччина). У них відносно невисокі ціни, проте, за деякими оцінками, якість продукції BOSCH може мати істотний розкид залежно від країни, в якій вона виробляється.